Pressemeddelelse: Indvielse af Danmarks første husbådskirke

Landets første husbådskirke ligger nu til kaj i Københavns Sydhavn ved den grund, hvor Sydhavn Sogn bygger ny kirke. Husbådskirken er udlånt af Kirkefondet, som har tradition for at lave midlertidige kirker i områder, hvor der skal bygges ny kirke: ”Vi syntes, det var oplagt med en husbådskirke, når der bygges nye kirker i havneområder. Det er vores håb, at mange familier i de nye boligområder i Københavns Sydhavn vil få øje på det kirkelige liv gennem husbådskirkens aktiviteter. På den måde forankrer vi den nye kirke i befolkningens bevidsthed, inden den er opført”, udtaler Henrik Bundgaard Nielsen, generalsekretær i Kirkefondet.

Menighedsrådet i Sydhavn Sogn glæder sig til at komme i gang med at lave en masse aktiviteter på vand og har allerede døbt husbådskirken ”Kirkeskibet 2450”: ”Vi er meget glade for at have fået mulighed for at skabe et aktivt kirkeliv i området, inden vi får den nye kirke på landjorden. Som udgangspunkt skal "Kirkeskibet 2450" fungere som Sydhavnens kirke nr. 2. Her vil man kunne gå til højmesse den sidste søndag i måneden kl. 14, og man kan få sine børn døbt eller blive viet præcis som i enhver anden kirke - blot med en ret spektakulær udsigt som en ekstrabonus”, siger menighedsrådsformand Lone Rasmussen.

Udover højmesser og andre kirkelige handlinger vil Sydhavn Sogn afholde barselshøjskole, babysalmesang, debat- og filmaftener m.m. på "Kirkeskibet 2450".

Læs mere på www.sydhavnsogn.dk

INDVIELSE tirsdag den 27. august

"Kirkeskibet 2450" bliver indviet med en festgudstjeneste tirsdag den 27. august, hvor alle interesserede er velkomne. Det foreløbige program ser således ud:

Kl. 16.00: Snoren klippes, og der vil være bobler og åbent hus på husbådskirken.

Kl. 17.00: Indvielsesgudstjeneste ved Biskop Peter Skov-Jacobsen og Sydhavn Sogns tre præster; Christian Rydahl, Heidi Røn Preem og Helene Ferslev.

Kl. 18.15-20.00: Reception m. taler, DJ, lækre burgere fra Sliders, kager fra Milles Minis og diverse drikkevarer.

Fakta om husbådskirken

• Husbådskirken er bygget for Kirkefondet i 2019 af firmaet CC design.

• Prisen for byggeriet er godt 10 mill. kroner, som Kirkefondet har finansieret ved hjælp af midler fra salget af de nu lukkede kirker i København.

• 150 overdækkede kvm med plads til omkring 100 personer + en stor terrasse

• Husbådskirken kan nemt flyttes til en ny placering, hvor der er brug for en midlertidig kirke, eksempelvis i Københavns Nordhavn.

• Husbådskirkens nuværende placering er ved Alfred Nobels Bro, Topstykket 20, 2450 KBH SV.