til kirkens kommunikation
 

1. Tænk indhold før kanaler 
Hvad vil I gerne kommunikere? Og hvordan skaber det værdi for målgruppen? Når først I har budskabet og målgruppen skarpt skåret, kan I begynde at tænke på, om det skal være video, tekst og kanaler.

2. Start med pointen og hold det kort!
Kommunikation går stærkt, så du har kort tid til at klinge dit budskab an. Start derfor med pointen, og husk at @tag eventuelle samarbejdspartnere og folk du er sammen med.

3. Billeder og video
Hvad kan I selv? Og hvad skal I have hjælp til? De lækre billeder på hjemmesiden er måske værd at betale en fotograf for at tage, mens man selv kan lave ”stories” til Facebook eller ”reels” på Instagram.

4. Årshjul
Gud, er det allerede påske igen? Lav et overskueligt årshjul med kirkelige højtider og andre dage I ønsker at kommunikere ud. F.eks. Sogneindsamlingen eller den lokale byfest. Hold det simpelt og brug det aktivt.

5. Inddrag frivillige og andre ansatte.
”Kender vi nogen, der kan lave en plakat?” Jo flere folk I inddrager i kommunikationen, jo bedre kendskab får I også til jeres målgrupper. På den måde skaber I også en kultur for at kommunikere.

6. Husk Hvorfor’et!
Hvorfor er dette relevant for målgruppen? Det er nemmere at kommunikere hvad, hvor og hvordan, end hvorfor? Hvorfor har vi babysalmesang? Hvorfor skal andre komme på søndag?

7. Strategi og målgrupper
Brug kommunikationen som løftestang for visionen. Hvem vil I gerne tale med det næste år? Hvor er denne målgruppe, og hvordan kommunikerer de? Undersøg brug af sprog, design og platforme, og husk at hvis i kommunikerer til alle, så kommunikerer I ikke til nogen.

8. Visuel identitet
Kommunikationen går hurtigere og hurtigere, derfor er det vigtigt, at folk hurtigt kan aflæse afsenderen. Jo mere gennemført jeres visuelle identitet er med tekstbokse, farver, skrifttyper, jo tydeligere fremstår I som afsender.  

9. Kommunikation er mere end sociale medier
Kirken er mere end kirkerummet, tænk derfor over, hvordan I kommunikerer i lokalsamfundet. Brug infotavler, flyers, plakater, måske et banner udenfor kirken, og husk altid punkt 10.

10. Vi giver altid en vej videre
Tænk jeres kommunikation som en rejse. Fra en QR-kode på en plakat til kirkens nyhedsbrev. Modtagerne må helst ikke ende i en blindgyde. Derfor…

Find kirkefondets facebookside her

Vil du vide mere eller sende en bestilling,
så kontakt os på

Tlf.: 33 73 00 33
kirkefondet@kirkefondet.dk